Aktualności

Wrażenia z Turcji

 Istota  Life Long  Learning Programme doskonale komponuje z wyzwaniem, przed którym stoi każdy, kto podejmuje pracę jako nauczyciel. Decydując  się na pracę w obszarze edukacji, powinniśmy mieć świadomość tego, że ciągle będziemy musieli doskonalić swoje umiejętności, poszerzać kompetencje czy zdobywać nowe kwalifikacje, by nie tylko umieć odnaleźć się w zmieniającym się w błyskawicznym tempie świecie, ale także,  a może przede wszystkim, pomóc podopiecznym nadążyć za zmianami, by mogli oni spełnić wymogi mobilności i elastyczności, jakie stawia współczesny rynek pracy. W swoim życiu dwukrotnie uczestniczyłam w przedsięwzięciach w ramach programu. Po raz pierwszy w 2008 jako beneficjentka wizyty studyjnej w Torres Novas w Portugalii poświęconej metodom wykorzystania lokalnych źródeł w celu polepszenia efektywności kształcenia dzieci i młodzieży i ostatnio w październiku 2010 roku, uczestnicząc w wizycie Let’s share our knowledge w Can w prowincji Canakkale w Turcji. Podczas wizyty w Turcji miałam możliwość poznania specjalistów z dziedziny edukacji z różnych państw europejskich –Niemiec, Wielkiej Brytanii, Finlandii, Węgier, Włoch, Czech, Słowacji, Łotwy i Danii. W grupie byli przedstawiciele wielu instytucji z obszaru edukacji  różnych jej etapów, m. in. szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych – ogólnokształcących i zawodowych, centrum kształcenia dla dorosłych, uniwersytetu, fundacji działających w dziedzinie edukacji. W trakcie wizyty jej uczestnicy mogli obserwować pracę różnych szkół i instytucji związanych z edukacją dzieci, młodzieży i dorosłych w Turcji. Po południu odbywały się panele dyskusyjne na temat dobrych praktyk w szkolnictwie poszczególnych krajów, przedstawiciele których spotkali się w Turcji. Można by wymieniać wiele korzyści płynących z tego typu szkolenia. Do najważniejszych należy na pewno możliwość wymiany doświadczeń i ewentualne przeniesienie (oczywiście po uprzednim przefiltrowaniu i przystosowaniu) dobrych rozwiązań funkcjonujących  w różnych systemach edukacyjnych na własny grunt. Oprócz tego  aspektu  wizyta  daje także bezsprzecznie i inne profity, takie jak: nawiązanie nowych kontaktów ( mam tu na uwadze nie tylko kontakty zawodowe, ale także towarzyskie), dzięki którym łatwiej w zjednoczonej Europie przeprowadzić międzynarodowy projekt, z którego skorzystać może społeczność szkoły, możliwość poprawy komunikowania się w języku angielskim, zdobycie czy poszerzenie wiedzy na temat kultury, historii czy geografii kraju docelowego wizyty i państw, z których pochodzili uczestnicy projektu, co pomaga w  wyzbywaniu się uprzedzeń przed innością i przełamywaniu pewnych negatywnych stereotypów na temat różnych nacji oraz służy budowaniu otwartej postawy wobec życia. Wreszcie  zwiedzenie nowych interesujących miejsc ( organizatorzy wizyty  przygotowali specjalną wycieczkę do Assos) służące również pogłębieniu wiedzy ogólnej. Nie będzie chyba przesadą, jeśli stwierdzę, że wszystkie te korzyści przełożą się na lepszą jakość pracy uczestników wizyty , bo przecież oczywista pozostaje zależność między kompetencjami kadry odpowiedzialnej za  proces kształcenia i efektami jej pracy. W załączeniu kilka fotografii ilustrujących przebieg wizyty. Błędna data na fotografiach to efekt złego ustawienia aparatu.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 stycznia 2011 18:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: acichorek
Ilość wyświetleń: 1076
10 stycznia 2011 18:11 (acichorek) - Zmiana danych dokumentu.
10 stycznia 2011 18:04 (acichorek) - Dodanie dokumentu.