Program wychowawczy

Program wychowawczy na rok szkolny 2012/2013

Szkoła Podstawowa

im. Polskiej Niezapominajki

Szczodre, ul. Trzebnicka 42

55-095 Mirków

tel./fax (71)-399-86-46

spszczodre@op.pl

 

 

 

 

 

Program Wychowawczy

rok szkolny 2012/2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

  1. Wstęp …………………………………………………………………………………1
  2. Cele wychowania………………………………………………………………………2
  3. Rola nauczyciela i wychowawcy ……………………...............................................3 -4
  4. Plan pracy wychowawczej na rok szkolny 2012/2013……………………………...5 -8
  5. Wizja absolwenta szkoły……………………………..………………………..............9

 

 

Podstawa prawna:

- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7września.1991r. (Dz. U 2004, Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)

- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U 2001, Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)

- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

- Konwencja Praw Dziecka

 

 

Program zgodny z podstawą programową

Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009, Nr 4, poz. 17).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Wstęp

 

            „Nauczanie będzie ukierunkowane na pełen rozwój osobowości ludzkiej i umocnienie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Będzie ono krzewić wzajemne zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi i religiami(…)”

( Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Art.26, pkt 2)

 

Wychowanie – jest uczeniem się szczególnego rodzaju – uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, odkrywaniem swoich zdolności i mocnych stron oraz budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami.

Stąd należy położyć nacisk na wspieranie pozytywnych cech, które związane są przede wszystkim z akceptacją i pomaganiem uczniom w tworzeniu poczucia własnej wartości, a także wzmacnianiem szacunku dla siebie. Dobra samoocena jest fundamentem, na którym buduje się zdrowie psychiczne. Ona może stać się gwarantem sukcesu, ułatwia tworzenie własnej tożsamości, zdobywanie autonomii, umożliwia wszechstronny rozwój.

            Ważne jest, aby młody człowiek potrafił żyć w harmonii z samym sobą, z innymi ludźmi, z przyrodą, by w swoim życiu znał i respektował prawa człowieka, a także umiał posługiwać się zdobyczami XXI wieku w sferze komunikacji z innymi – nowymi technologiami informacyjnymi. Czy to jest cytat?

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.Cele wychowania:

               Głównym celem Programu Wychowawczego Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem jest stworzenie najkorzystniejszych warunków dla wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia. Na wychowanie ucznia składa się:

  • Wychowanie patriotyczne i obywatelskie

1.Kształtowanie szacunku do własnego państwa i symboli narodowych

2. Uświadamianie znaczenia świąt narodowych 

3. Budowanie  szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia

   naszych przodków

4. Identyfikacja ze społecznością szkolną i  przyjmowanie odpowiedzialności za

  powierzone zadania

5 .Kultywowanie regionalnych tradycji

  • Wychowanie prozdrowotne

               1.Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych
               2.Promowanie zdrowego stylu życia
               3.Uświadamianie zagrożeń współczesnej cywilizacji

  • Wychowanie ekologiczne

                      1.Uświadomienie przyczyn i skutków zagrożeń ekologicznych
                      2.Wytwarzanie nawyku aktywnego uczestnictwa w działalności na rzecz           
                         ochrony przyrody

  • Wychowanie kulturalne

      1. Rozwijanie kulturalnych zainteresowań uczniów

2.Wyrabianie nawyku obcowania ze sztuką

3. Rozwijanie zamiłowania do czytelnictwa

4. Wzbudzanie potrzeby uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej       społeczności i korzystania ze zdobyczy kultury

  • Wychowanie społeczne

        1. Kształtowanie poczucia związku ze wspólnotą szkolną
        2. Uświadamianie potrzeby kultywowania tradycji rodzinnych
        3. Budowanie więzi przyjaźni, szacunku i tolerancji oraz konieczności

            prawidłowego komunikowania się

        4. Podkreślanie znaczenia właściwego komunikowania się między ludźmi

         5. Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia

         6. Prawa człowieka w świetle deklaracji praw człowieka

 

 

3. ROLA NAUCZYCIELA I WYCHOWAWCY

  1. Nauczyciel własnym autorytetem i postawą wspomaga swoje działania wychowawcze i daje właściwy przykład uczniowi.
  2. Wychowując, nauczyciel podkreśla znaczenie następujących wartości:
  • poszanowanie godności człowieka,
  • prawdę i dobro,
  • przestrzeganie praw i potrzeb innych,
  • uczciwość,
  • poświęcenie,
  • współczucie,
  • tolerancję.
  • traktuje ucznia życzliwie i po partnersku,
  • zapoznaje ucznia z prawami człowieka dziecka
  • relacje uczeń - nauczyciel opiera na wzajemnym szacunku,
  • współpracuje z uczniem,
  • zapewnia uczniowi bezpieczne warunki do nauki i rozwoju własnej osobowości,
  • kieruje się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie,
  • wspiera uczniów w osiąganiu wytyczonych przez nich celów, mobilizuje do rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
  • kształtuje umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego postępowania oraz przyjmowania odpowiedzialności za własne czyny,
  • uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi,
  • szanuje prymat rodziny i wspomaga jej wychowawczą rolę.
  • wyrabia systematyczność i wytrwałość w nauce,
  • kształtuje umiejętność pracy w zespole i uczy zasad organizacji pracy indywidualnej,
  • uczy skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, asertywności i prezentowania własnego punktu widzenia,
  • wychowuje w duchu wzajemnej tolerancji,
  • rozbudza ciekawość poznania świata, innych ludzi i siebie,
  • rozwija pozytywny sposób patrzenia na siebie i świat,
  • uczy szacunku,
  • rozwija samodzielne myślenie,
  • wdraża do poszanowania wspólnego dobra, pracy innych i własnej,
  • umacnia akceptację i szacunek dla ciała oraz dbałość o zdrowie,
  • uczy właściwych zachowań w stosunku do otaczającej przyrody i wyrabia nawyki proekologiczne,
  • troszczy się o bezpieczeństwo własne i innych w każdej sytuacji,
  • kształtuje umiejętność wartościowania postaw ludzkich,
  • uczy wybiórczego korzystania z mediów,
  • uwrażliwia na piękno języka ojczystego,
  • zapoznaje z dziedzictwem kultury narodowej ,
  • umacnia poczucie wspólnoty z domem, rodziną, klasą, środowiskiem i krajem,
  • wyrabia wrażliwość estetyczną,
  • uczy radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi,
  • umacnia tradycje narodowe i kształtuje podstawowe wartości obywatelskie,
  • zapoznaje z symbolami narodowymi, państwowymi, religijnymi i uczy szacunku do tych symboli,
  • rozwija samorządność uczniowską (kreatywny rozwój jednostki),
  • umacnia tradycję i kultywuje obyczaje szkolne,
  • wprowadza uczniów w świat aktualnych wydarzeń społecznych i politycznych.
  • stara się poznać ucznia i jego środowisko,
  • zauważa umiejętności i zdolności wychowanka,
  • zwraca uwagę na jego osiągnięcia,
  • dostrzega każdy sukces,
  • umiejętnie nagradza,
  • daje szansę poprawy,
  • umiejętnie rozwiązuje zaistniałe problemy,
  • zapobiega trudnościom wychowawczym,
  • opracowuje wspólnie z klasą plan pracy wychowawczej na dany rok szkolny.
  1. Nauczyciel przestrzega następujących zasad:
  1. Nauczyciel, wypełniając swoją dydaktyczną rolę, realizuje jednocześnie następujące cele wychowawcze:
  1. Wychowawca, wypełniając swoje wychowawcze cele, szczególnie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Plan pracy wychowawczej na rok szkolny 2012/2013

 

 

 

    I.   WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE

 

Lp.

CELE

OCZEKIWANE EFEKTY

SYTUACJE WYCHOWAWCZE

EWALUACJA

 

Kształtowanie szacunku do własnego państwa, symboli narodowych i pamiątek historycznych, uświadomienie znaczenia świąt narodowych

-  uczeń bierze udział w obchodach świąt narodowych

-  zna hymn narodowy

-  ubiera się stosownie do uroczystości

-  potrafi odpowiednio zachowywać się w czasie uroczystości

-  uczeń bierze udział w  IV edycji akcji

„ Mogiły pradziadów ocalić od zapomnienia”

-  apele

-  lekcje muzealne

-  zwyczaje związane ze świętami

-  inscenizacje z okazji świąt narodowych

-  przegląd  poezji, piosenki i pieśni patriotycznej

-  zbiórka pieniędzy na odnowę mogił Polaków pochowanych na Kresach Wschodnich

-  sprzątanie zapomnianych mogił na cmentarzu w Szczodrem

-  obserwacja

zachowania

-oceny z zachowania

- sprawozdanie SU z przeprowadzonej akcji

 

 

 

 

 

 

Budowanie szacunku do obrzędów i zwyczajów  nawiązujących do życia naszych przodków

-  dostrzega związek między wydarzeniem z przeszłości  a świętami i symbolami

-  poznaje historię i zabytki swojej miejscowości

 

-  imprezy okolicznościowe

-  wycieczki terenowe

-  lekcje wychowawcze

-  lekcje historii

-  konkursy

 

-  analiza zapisów w dokumentacji szkolnej

 

Identyfikacja ze społecznością szkolną i przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone zadania

-  uczeń bierze udział w wyborach do samorządu szkolnego

-  wywiązuje się z podejmowanych zadań

-  potrafi komunikować się z rówieśnikami

-  uczniowie biorą czynny udział w obchodach  rocznic nadania  szkole imienia

-  imprezy okolicznościowe

-  lekcje wychowawcze

-  uroczystości związane z obchodami rocznic nadania imienia szkole

 

- sprawozdanie z działalności SU

- udział i obecności uczniów na uroczystościach

rocznicowych związanych z imieniem szkoły

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. II.               WYCHOWANIE  PROZDROWOTNE

 

Lp.

CELE

OCZEKIWANE EFEKTY

SPOSÓB REALIZACJI

EWALUACJA

  1. 1.    

Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych

i higienicznych.

- zna zasady higieny osobistej

-dba o schludny wygląd

 i porządek wokół siebie

-  dobiera ubiór w zależności od pory roku i pogody

-  pogadanki

-  lekcje wychowawcze

-  konkursy

-  spotkania z pielęgniarką w ramach profilaktyki prozdrowotnej

-  obserwacja

-  ankiety

-  notatki wychowawcy

-  dokumentacja szkolna

 

 

 

 

 

Promocja zdrowego stylu życia

-  zna zasady dotyczące higieny, odżywiania, wypoczynku i pracy

-  zna wartości odżywcze pokarmów i ich wpływ

na rozwój organizmu

-  zna zasady prawidłowego odżywiania ,eliminuje żywność ,,śmieciową”

i napoje energetyzujące 

-  zna zasady bezpiecznej kąpieli

-  aktywnie uczestniczy

w zajęciach ruchowych

-  zna zasady dotyczące zdrowego wypoczynku

i pracy

-  utrzymuje właściwą postawę w pozycji siedzącej i stojącej

-  dba o odpowiednie oświetlenie w miejscu własnej pracy

- wykonuje relaksacyjne przerwy podczas zajęć

-  filmy

-  lekcje wychowawcze

-  lekcje przyrody

-  szkolne i gminne zawody sportowe

 

 

-  wyniki konkursów

-  udział

i obecności na zajęciach sportowych

-  ankiety

-  obserwacja

-  notatki wychowawcy

 

Uświadomienie zagrożeń współczesnej cywilizacji

-  zna i stosuje podstawowe zasady ruchu drogowego

-  prawidłowo korzysta ze szkolnego placu zabaw

-  ma świadomość zagrożeń

i uzależnień od innych używek

-  potrafi właściwie korzystać ze współczesnych osiągnięć techniki tj. komputera, telewizora, Internetu, telefonów komórkowych itp. bez uszczerbku dla własnego zdrowia

-  wycieczki

-  pogadanki

-  filmy oświatowe

-  spotkanie z policjantem

-  egzaminy na kartę rowerowa

-  lekcje wychowawcze

-  lekcje techniki

-  zapisy w dziennikach i dokumentacji szkolnej

-  wyniki egzaminów na kartę rowerową

 

 

 

                           III.WYCHOWANIE EKOLOGICZNE

 

Lp.

CELE

OCZEKIWANE EFEKTY

SPOSOBY REALIZACJI

EWALUACJA

1.

Uświadomienie przyczyn i skutków zagrożeń ekologicznych

- uczeń zna zagrożenia ekologiczne

- uczeń zna przyczyny i skutki zagrożeń ekologicznych dla środowiska naturalnego

 

 

- gazetki tematyczne

-  lekcje przyrody

- lekcje

wychowawcze

 

- ankiety

- analiza zapisów w dzienniku

 

2

Wytwarzanie nawyków aktywnego uczestnictwa w działalności na rzecz                             ochrony przyrody

- uczeń bierze udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego

- pielęgnuje przyrodę na terenie szkoły

 

- sprzątanie świata

- ZSSE

- zbieranie zużytych baterii, plastikowych nakrętek, tonerów

- udział w akcjach ekologicznych

- opieka nad zielenią wokół szkoły

- konkurs „ Dbaj o swoją Ziemię”

- udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska

 - sprawozdania z akcji sprzątania świata

- wyniki konkursu

 

 

 

 

 

IV     WYCHOWANIE KULTURALNE

 

Lp.

 

CELE

OCZEKIWANE

EFEKTY

SPOSÓB REALIZACJI

EWALUACJA

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyrabianie nawyku obcowania ze sztuką, rozwijanie zamiłowania do czytelnictwa, wzbudzanie potrzeby uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej społeczności i korzystania z dóbr kultury

 

-uczeń bierze udział w imprezach kulturalnych

- posługuje się terminami z dziedziny sztuki

 

- wyjazdy do kina, teatru, muzeum

-spotkania poetyckie

-wizyta w bibliotece

 

 

- karty wycieczek, zapisy w dokumentacji szkolnej

 

 

 

 

V.      WYCHOWANIE SPOŁECZNE

 

Lp.

CELE

OCZEKIWANE EFEKTY

SPOSÓB REALIZACJI

EWALUACJA

  1.  

Kształtowanie poczucia związku ze wspólnotą szkolną.

 

 

-    wyraża się szacunkiem o swojej szkole

-    godnie reprezentuje klasę i szkołę poza terenem szkoły (konkursy, olimpiady),

 

-    imprezy okolicznościowe na terenie klasy i szkoły

-    pogadanki

-    aktywny udział w życiu klasy, szkoły,

-    uroczyste obchody urodzin i imienin w klasie

 

 

- ocena z zachowania

- wyróżnienia w konkursach.

  1.  

Uświadomienie potrzeby kultywowania tradycji rodzinnych

-    wyraża się z szacunkiem o rodzinie

-    zna terminy i pamięta o uroczystościach rodzinnych

-    spotkania z rodzicami,

-    uroczystości  na terenie szkoły, klasy – wigilia, Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki, Dzień Rodziny

 

 

-    kontrola zapisów w dokumentacji szkolnej

  1.  

Budowanie więzi przyjaźni, szacunku i tolerancji oraz podkreślenie znaczenia właściwego komunikowania się między ludźmi. Zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania praw człowieka w codziennym obcowaniu z innymi

 

- uczeń potrafi nawiązywać kontakty z innymi uczniami szkoły

- rozumie potrzeby

innych

-uczeń zna prawa dziecka

- bierze udział w zbiórkach i akcjach charytatywnych,

 - bierze udział w ogólnopolskiej akcji            Marzycielska Poczta

 

- spotkania

 z rodzicami i uczniami,

-    imprezy szkolne

-    tematyka godzin do dyspozycji wychowawców

-    Zostań Świętym Mikołajem

- pisanie listów

i kartek  do

chorych dzieci

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- kontrola zapisów dokumentacji szkolnej

 

 

 

- podziękowania za listy od chorych dzieci

 

- paczka dla

dzieciaczka

 

ankieta

 

 

 
 
5.WIZJA ABSOLWENTA SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. POLSKIEJ NIEZAPOMINAJKI W SZCZODREM

 

 

W wyniku realizacji programu wychowawczego absolwent Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem będzie:

 

  • znał, rozumiał i przestrzegał prawa człowieka;
  • rozwijał swoje zainteresowania, które w przyszłości pomogą mu w wyborze dalszego kierunku kształcenia;
  • swobodnie korzystał z różnych źródeł wiedzy;
  • prawidłowo funkcjonował w otaczającym go świecie i sprawnie posługiwał się nowoczesnymi technologiami;
  • rozumiał zasady demokracji, współpracował w grupie, poszukując rozwiązań kompromisowych;
  • przyjmował odpowiedzialność  za  podejmowane decyzje;
  •  krytyczny i rozważny poprzez odróżnianie fikcji od świata realnego i potrafiący przewidywać zagrożenia;
  • posiadał ugruntowane nawyki higieniczne, umiał zaplanować pracę i aktywny wypoczynek;
  • odróżniał dobro od  zła w oparciu o uniwersalny system wartości;
  • słowny i obowiązkowy
  •  szanował swój czas i czas innych
  •  tolerancyjny, ze zrozumieniem traktuje różnice między ludźmi wynikające z uzdolnień, różnych możliwości oraz odmienności kulturowych
  • nie zapomina o spotkaniach z kulturą i sztuką

 

Podpis rodziców, potwierdzający zapoznanie się i akceptację  Programu Wychowawczego Szkoły.

 

 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 27 września 2012 12:02
Dokument wprowadzony do BIP przez: Karolina Woźniak
Ilość wyświetleń: 1143
27 września 2012 12:03 (Karolina Woźniak) - Dodanie załącznika [program_wychowawczy_2012_2013popr1.doc] do dokumentu.
27 września 2012 12:02 (Karolina Woźniak) - Dodanie dokumentu.