Spis treści:
Podstawa prawna:
- Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7września.1991r. (Dz. U 2004, Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U 2001, Nr 61, poz. 624 z późn. zm.)
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Konwencja Praw Dziecka
Program zgodny z podstawą programową
Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008r.w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (DzU 2009, Nr 4, poz. 17).
1.Wstęp
„Nauczanie będzie ukierunkowane na pełen rozwój osobowości ludzkiej i umocnienie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Będzie ono krzewić wzajemne zrozumienie, tolerancję i przyjaźń między wszystkimi narodami, grupami rasowymi i religiami(…)”
( Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Art.26, pkt 2)
Wychowanie – jest uczeniem się szczególnego rodzaju – uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, odkrywaniem swoich zdolności i mocnych stron oraz budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami.
Stąd należy położyć nacisk na wspieranie pozytywnych cech, które związane są przede wszystkim z akceptacją i pomaganiem uczniom w tworzeniu poczucia własnej wartości, a także wzmacnianiem szacunku dla siebie. Dobra samoocena jest fundamentem, na którym buduje się zdrowie psychiczne. Ona może stać się gwarantem sukcesu, ułatwia tworzenie własnej tożsamości, zdobywanie autonomii, umożliwia wszechstronny rozwój.
Ważne jest, aby młody człowiek potrafił żyć w harmonii z samym sobą, z innymi ludźmi, z przyrodą, by w swoim życiu znał i respektował prawa człowieka, a także umiał posługiwać się zdobyczami XXI wieku w sferze komunikacji z innymi – nowymi technologiami informacyjnymi. Czy to jest cytat?
Głównym celem Programu Wychowawczego Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem jest stworzenie najkorzystniejszych warunków dla wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia. Na wychowanie ucznia składa się:
1.Kształtowanie szacunku do własnego państwa i symboli narodowych
2. Uświadamianie znaczenia świąt narodowych
3. Budowanie szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia
naszych przodków
4. Identyfikacja ze społecznością szkolną i przyjmowanie odpowiedzialności za
powierzone zadania
5 .Kultywowanie regionalnych tradycji
1.Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych
2.Promowanie zdrowego stylu życia
3.Uświadamianie zagrożeń współczesnej cywilizacji
1.Uświadomienie przyczyn i skutków zagrożeń ekologicznych
2.Wytwarzanie nawyku aktywnego uczestnictwa w działalności na rzecz
ochrony przyrody
1. Rozwijanie kulturalnych zainteresowań uczniów
2.Wyrabianie nawyku obcowania ze sztuką
3. Rozwijanie zamiłowania do czytelnictwa
4. Wzbudzanie potrzeby uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej społeczności i korzystania ze zdobyczy kultury
1. Kształtowanie poczucia związku ze wspólnotą szkolną
2. Uświadamianie potrzeby kultywowania tradycji rodzinnych
3. Budowanie więzi przyjaźni, szacunku i tolerancji oraz konieczności
prawidłowego komunikowania się
4. Podkreślanie znaczenia właściwego komunikowania się między ludźmi
5. Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia
6. Prawa człowieka w świetle deklaracji praw człowieka
3. ROLA NAUCZYCIELA I WYCHOWAWCY
4. Plan pracy wychowawczej na rok szkolny 2012/2013
I. WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE
Lp. |
CELE |
OCZEKIWANE EFEKTY |
SYTUACJE WYCHOWAWCZE |
EWALUACJA |
Kształtowanie szacunku do własnego państwa, symboli narodowych i pamiątek historycznych, uświadomienie znaczenia świąt narodowych |
- uczeń bierze udział w obchodach świąt narodowych - zna hymn narodowy - ubiera się stosownie do uroczystości - potrafi odpowiednio zachowywać się w czasie uroczystości - uczeń bierze udział w IV edycji akcji „ Mogiły pradziadów ocalić od zapomnienia” |
- apele - lekcje muzealne - zwyczaje związane ze świętami - inscenizacje z okazji świąt narodowych - przegląd poezji, piosenki i pieśni patriotycznej - zbiórka pieniędzy na odnowę mogił Polaków pochowanych na Kresach Wschodnich - sprzątanie zapomnianych mogił na cmentarzu w Szczodrem |
- obserwacja zachowania -oceny z zachowania - sprawozdanie SU z przeprowadzonej akcji
|
|
Budowanie szacunku do obrzędów i zwyczajów nawiązujących do życia naszych przodków |
- dostrzega związek między wydarzeniem z przeszłości a świętami i symbolami - poznaje historię i zabytki swojej miejscowości
|
- imprezy okolicznościowe - wycieczki terenowe - lekcje wychowawcze - lekcje historii - konkursy
|
- analiza zapisów w dokumentacji szkolnej |
|
Identyfikacja ze społecznością szkolną i przyjmowanie odpowiedzialności za powierzone zadania |
- uczeń bierze udział w wyborach do samorządu szkolnego - wywiązuje się z podejmowanych zadań - potrafi komunikować się z rówieśnikami - uczniowie biorą czynny udział w obchodach rocznic nadania szkole imienia |
- imprezy okolicznościowe - lekcje wychowawcze - uroczystości związane z obchodami rocznic nadania imienia szkole
|
- sprawozdanie z działalności SU - udział i obecności uczniów na uroczystościach rocznicowych związanych z imieniem szkoły
|
Lp. |
CELE |
OCZEKIWANE EFEKTY |
SPOSÓB REALIZACJI |
EWALUACJA |
|
Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych. |
- zna zasady higieny osobistej -dba o schludny wygląd i porządek wokół siebie - dobiera ubiór w zależności od pory roku i pogody |
- pogadanki - lekcje wychowawcze - konkursy - spotkania z pielęgniarką w ramach profilaktyki prozdrowotnej |
- obserwacja - ankiety - notatki wychowawcy - dokumentacja szkolna
|
Promocja zdrowego stylu życia |
- zna zasady dotyczące higieny, odżywiania, wypoczynku i pracy - zna wartości odżywcze pokarmów i ich wpływ na rozwój organizmu - zna zasady prawidłowego odżywiania ,eliminuje żywność ,,śmieciową” i napoje energetyzujące - zna zasady bezpiecznej kąpieli - aktywnie uczestniczy w zajęciach ruchowych - zna zasady dotyczące zdrowego wypoczynku i pracy - utrzymuje właściwą postawę w pozycji siedzącej i stojącej - dba o odpowiednie oświetlenie w miejscu własnej pracy - wykonuje relaksacyjne przerwy podczas zajęć |
- filmy - lekcje wychowawcze - lekcje przyrody - szkolne i gminne zawody sportowe
|
- wyniki konkursów - udział i obecności na zajęciach sportowych - ankiety - obserwacja - notatki wychowawcy |
|
Uświadomienie zagrożeń współczesnej cywilizacji |
- zna i stosuje podstawowe zasady ruchu drogowego - prawidłowo korzysta ze szkolnego placu zabaw - ma świadomość zagrożeń i uzależnień od innych używek - potrafi właściwie korzystać ze współczesnych osiągnięć techniki tj. komputera, telewizora, Internetu, telefonów komórkowych itp. bez uszczerbku dla własnego zdrowia |
- wycieczki - pogadanki - filmy oświatowe - spotkanie z policjantem - egzaminy na kartę rowerowa - lekcje wychowawcze - lekcje techniki |
- zapisy w dziennikach i dokumentacji szkolnej - wyniki egzaminów na kartę rowerową |
III.WYCHOWANIE EKOLOGICZNE
Lp. |
CELE |
OCZEKIWANE EFEKTY |
SPOSOBY REALIZACJI |
EWALUACJA |
1. |
Uświadomienie przyczyn i skutków zagrożeń ekologicznych |
- uczeń zna zagrożenia ekologiczne - uczeń zna przyczyny i skutki zagrożeń ekologicznych dla środowiska naturalnego
|
- gazetki tematyczne - lekcje przyrody - lekcje wychowawcze
|
- ankiety - analiza zapisów w dzienniku
|
2 |
Wytwarzanie nawyków aktywnego uczestnictwa w działalności na rzecz ochrony przyrody |
- uczeń bierze udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego - pielęgnuje przyrodę na terenie szkoły
|
- sprzątanie świata - ZSSE - zbieranie zużytych baterii, plastikowych nakrętek, tonerów - udział w akcjach ekologicznych - opieka nad zielenią wokół szkoły - konkurs „ Dbaj o swoją Ziemię” |
- udział w akcjach na rzecz ochrony środowiska - sprawozdania z akcji sprzątania świata - wyniki konkursu |
IV WYCHOWANIE KULTURALNE
Lp. |
CELE |
OCZEKIWANE EFEKTY |
SPOSÓB REALIZACJI |
EWALUACJA |
1.
|
Wyrabianie nawyku obcowania ze sztuką, rozwijanie zamiłowania do czytelnictwa, wzbudzanie potrzeby uczestniczenia w życiu kulturalnym swojej społeczności i korzystania z dóbr kultury |
-uczeń bierze udział w imprezach kulturalnych - posługuje się terminami z dziedziny sztuki |
- wyjazdy do kina, teatru, muzeum -spotkania poetyckie -wizyta w bibliotece
|
- karty wycieczek, zapisy w dokumentacji szkolnej |
V. WYCHOWANIE SPOŁECZNE
Lp. |
CELE |
OCZEKIWANE EFEKTY |
SPOSÓB REALIZACJI |
EWALUACJA |
Kształtowanie poczucia związku ze wspólnotą szkolną.
|
- wyraża się szacunkiem o swojej szkole - godnie reprezentuje klasę i szkołę poza terenem szkoły (konkursy, olimpiady),
|
- imprezy okolicznościowe na terenie klasy i szkoły - pogadanki - aktywny udział w życiu klasy, szkoły, - uroczyste obchody urodzin i imienin w klasie
|
- ocena z zachowania - wyróżnienia w konkursach. |
|
Uświadomienie potrzeby kultywowania tradycji rodzinnych |
- wyraża się z szacunkiem o rodzinie - zna terminy i pamięta o uroczystościach rodzinnych |
- spotkania z rodzicami, - uroczystości na terenie szkoły, klasy – wigilia, Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Matki, Dzień Rodziny
|
- kontrola zapisów w dokumentacji szkolnej |
|
Budowanie więzi przyjaźni, szacunku i tolerancji oraz podkreślenie znaczenia właściwego komunikowania się między ludźmi. Zwrócenie uwagi na konieczność przestrzegania praw człowieka w codziennym obcowaniu z innymi
|
- uczeń potrafi nawiązywać kontakty z innymi uczniami szkoły - rozumie potrzeby innych -uczeń zna prawa dziecka - bierze udział w zbiórkach i akcjach charytatywnych, - bierze udział w ogólnopolskiej akcji Marzycielska Poczta
|
- spotkania z rodzicami i uczniami, - imprezy szkolne - tematyka godzin do dyspozycji wychowawców - Zostań Świętym Mikołajem - pisanie listów i kartek do chorych dzieci
|
- kontrola zapisów dokumentacji szkolnej
- podziękowania za listy od chorych dzieci
- paczka dla dzieciaczka
ankieta
|
W wyniku realizacji programu wychowawczego absolwent Szkoły Podstawowej im. Polskiej Niezapominajki w Szczodrem będzie:
Podpis rodziców, potwierdzający zapoznanie się i akceptację Programu Wychowawczego Szkoły.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa w Szczodrem